تاریخ نظریه : 1403/04/15 | شماره نظریه : 7/1403/75
استعلام :
در دعوای الزام به تمکین، دادگاه خانواده پرونده را جهت حصول سازش نزد شورای حل اختلاف ارسال کرده و در این مرجع به سازش منجر شده و زوجین صدور گزارش اصلاحی را درخواست کرده‌اند. چنانچه پرونده به دادگاه خا...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/1403/75
شماره پرونده : 1403-9/16-75ح
تاریخ نظریه : 1403/04/15

استعلام :
در دعوای الزام به تمکین، دادگاه خانواده پرونده را جهت حصول سازش نزد شورای حل اختلاف ارسال کرده و در این مرجع به سازش منجر شده و زوجین صدور گزارش اصلاحی را درخواست کرده‌اند. چنانچه پرونده به دادگاه خانواده اعاده شود و زوجین در دادگاه حاضر نشوند، آیا دادگاه خانواده می‌تواند بدون حضور زوجین مطابق صورتجلسه تنظیمی توسط شورای حل اختلاف، گزارش اصلاحی صادر کند؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
اولاً، با توجه به مواد 15 و 20 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 22/6/1402، در صورت ارجاع پرونده از سوی دادگاه به شورای حل اختلاف، چنانچه شورا موفق به ایجاد سازش میان طرفین شود، رأساً نسبت به صدور گزارش اصلاحی اقدام و مراتب را به همراه تصویر گزارش فوق، به مرجع قضایی ارسال می‌کند تا نسبت به مختومه کردن پرونده با دستور اداری اقدام کند؛ بنابراین در فرض استعلام که دادگاه خانواده پرونده الزام به تمکین را به شورای حل اختلاف ارجاع داده است، در صورت سازش زوجین، صدور گزارش اصلاحی از سوی دادگاه خانواده منتفی خواهد بود. ثانیاً، با عنایت به اینکه تاکنون دادگاه‌های صلح موضوع قانون جدید شوراهای حل اختلاف تشکیل و راه‌اندازی نشده است و با لحاظ حکم مقرر در ماده 36 این قانون و حکومت قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 16/9/1394 تا زمان تشکیل دادگاه‌های صلح و با توجه به ماده 24 قانون اخیرالذکر، در مواردی مانند تمکین که موضوع در صلاحیت شورای حل اختلاف نبوده و منتهی به سازش شده است، شورا موضوع سازش و شرایط آن را به ترتیبی که واقع شده است، در صورتمجلس منعکس و مراتب را به مرجع قانونی صالح اعلام می‌کند و سازش‌نامه‌ای که مطابق این ماده از سوی شورای مذکور صادر می‌شود، برای صدور گزارش اصلاحی از سوی مرجع قضایی دارای اعتبار است و نیازی به دعوت از طرفین و استماع اقرار آنان به صحت آن نمی‌باشد؛ مگر آنکه از جهات دیگری مانند ابهام در مفاد سازش‌نامه، مرجع قضایی دعوت از طرفین و استماع اظهارات آنان را ضروری تشخیص دهد.
منبع: مشاهده