تاریخ نظریه : 1403/05/02 | شماره نظریه : 7/1403/81
استعلام :
چنانچه خواهان تعدادی از خواسته‌ها را در ستون خواسته درج نکند؛ اما در شرح خواسته آنها را درخواست کرده باشد، آیا دادگاه مکلف به رسیدگی و ارسال اخطاریه رفع نقص برای تکمیل نقایص دادخواست و در نهایت صدور ...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/1403/81
شماره پرونده : 1403-127-81 ح
تاریخ نظریه : 1403/05/02

استعلام :
چنانچه خواهان تعدادی از خواسته‌ها را در ستون خواسته درج نکند؛ اما در شرح خواسته آنها را درخواست کرده باشد، آیا دادگاه مکلف به رسیدگی و ارسال اخطاریه رفع نقص برای تکمیل نقایص دادخواست و در نهایت صدور رأی می‌باشد؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
اولاً، خواهان موظف است تمامی خواسته‌های خود را در ستون مربوط قید و اگر مالی باشد آن را تقویم و تمبر لازم را ابطال کند و چنانچه در ستون مربوط جای کافی برای قید برخی از خواسته‌ها نباشد، در همان ستون به ذکر آن در شرح دادخواست ارجاع دهد تا برای مدیر دفتر و دیگر اشخاص دخیل با ملاحظه دادخواست، خواسته‌های خواهان معلوم و معین باشد. ثانیاً، چنانچه خواهان بر خلاف ترتیب پیش‌گفته رفتار نموده و برخی خواسته‌ها را در شرح دادخواست قید کند، با عنایت به ملاک ماده 98 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 نمی‌توان به عدم اختیار دادگاه برای رسیدگی قائل شد؛ بلکه به نظر می‌رسد پس از رفع نقص و ابطال تمبر قانونی، دادگاه با لحاظ ماده 65 قانون یاد شده به خواسته‌های مزبور رسیدگی می‌کند.
منبع: مشاهده