تاریخ نظریه : 1403/05/14 | شماره نظریه : 7/1403/195
استعلام :
در صورتی که هیأت بدوی یا تجدیدنظر نظام پزشکی طی رأی قطعی، حکم برائت نسبت به پزشک صادر نماید، آیا دادگستری می‌تواند حکم بر محکومیت صادر کند؟ و برعکس در صورت برائت در دادگستری، آیا نظام پزشکی می‌تواند ...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/1403/195
شماره پرونده : 1403-168-195ک
تاریخ نظریه : 1403/05/14

استعلام :
در صورتی که هیأت بدوی یا تجدیدنظر نظام پزشکی طی رأی قطعی، حکم برائت نسبت به پزشک صادر نماید، آیا دادگستری می‌تواند حکم بر محکومیت صادر کند؟ و برعکس در صورت برائت در دادگستری، آیا نظام پزشکی می‌تواند نظر بر محکومیت داشته باشد؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
هر چند مطابق بند «ز» ماده 3 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی، یکی از وظایف این سازمان اظهار نظر کارشناسی در مورد جرایم پزشکی است که به موجب تبصره 3 ماده 35 این قانون، هیأت‌های بدوی انتظامی پزشکی شهرستان‌ها مرجع صالح برای اعلام نظر کارشناسی است و نیز طبق تبصره 5 ماده مذکور، مراجع قضایی می‌توانند در صورت لزوم نظریه هیأت تجدید نظر و یا هیأت عالی پزشکی را اخذ کنند و نظریه کارشناسی مراجع مذکور بر اساس تبصره یک ماده 41 این قانون مشورتی است؛ اما هیأت‌های انتظامی به موجب بند «هـ» ماده 5 قانون یادشده علاوه بر این وظیفه، رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلین گروه پزشکی و حرف وابسته به آن را عهده‌دار هستند که امری متفاوت از همکاری با مراجع قضایی در رسیدگی به جرایم پزشکی است؛ بنابراین در فرض پرسش با توجه به تفاوت «تخلف» با «جرم» از حیث شکلی و ماهوی، موجب قانونی جهت الزام مرجع قضایی رسیدگی‌کننده به جرم پزشکی در تبعیت از رأی برائت قطعی صادره در خصوص تخلف پزشکی وجود ندارد؛ همچنین برائت پزشک از اتهام انتسابی، مانع محکومیت انتظامی وی نیست.
منبع: مشاهده