تاریخ نظریه : 1383/05/01 | شماره نظریه : 7/83/3180
استعلام :
گاهي بين دادسرا و دادگاههاي عمومي در ارتباط با صلاحيت اختلاف حاصل مي­شود مثلاً دادسرا اعتقاد به صلاحيت دادگاه عمومي دارد حال آن كه دادگاه عمومي معتقد به صلاحيت دادسرا است، در اينگونه موارد چه مرجعي...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/83/3180
شماره پرونده :
تاریخ نظریه : 1383/05/01

استعلام :

گاهي بين دادسرا و دادگاههاي عمومي در ارتباط با صلاحيت اختلاف حاصل مي­شود مثلاً دادسرا اعتقاد به صلاحيت دادگاه عمومي دارد حال آن كه دادگاه عمومي معتقد به صلاحيت دادسرا است، در اينگونه موارد چه مرجعي بايد اختلاف را حل نمايد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
هر چند به موجب ماده 58  قانون آيين‌دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور كيفري مصوب 28/6/1378 چگونگي ترتيب حل اختلاف در صلاحيت در امور كيفري، طبق قواعد مذكور در قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور مدني به عمل خواهد آمد ولي مقررات قانون آييندادرسي اخيرالذكر در مورد تعيين مرجع حل اختلاف بين دادسرا و دادگاه عمومي و همچنين دادگاه عمومي مستقر در بخش، ساكت است و علت اين امر عدم وجود دادسرا در سيستم قضائي ايران (در زمان تصويب قانون) بوده است. اما  با اصلاح قانون تشكيل دادگاههاي عمومي و انقلاب و تشكيل دادسرا قسمتي از صلاحيت و اختيارات دادگاهها به دادسرا محول شده است. بنابراين مي­توان از ملاك ماده 27 قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور مدني مصوب 1379 استفاده و استدلال كرد، مثلاً همان طوري كه طبق اين ماده و در زمان عدم وجود دادسرا چنانچه اختلافي بين دو دادگاه كيفري واقع در حوزه يك استان حادث مي‌شد رفع اختلاف بين آنها در مرجع بالاتر يعني دادگاه تجديدنظر استان به عمل مي­آمد، در حال حاضر نيز مي­توان معتقد بود كه مرجع حل اختلاف بين دادسرا و دادگاه عمومي و يا دادگاه عمومي مستقر در بخش واقع در يك حوزه قضائي دادگاه تجديدنظر استان است.
منبع: مشاهده