تاریخ نظریه : 1384/12/07 | شماره نظریه : 7/84/8847
استعلام :
در مواردي كه دادخواست طبق مواد51 ،53 و 54 قانون آيين‌دادرسي مدني تكميل  نشده و قرار رد دادخواست به علت عدم شناسايي خواهان در آدرسي كه خود اعلام نموده ابلاغ نشود،  دادگاه چه اقدام ديگري مي­تواند انج...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/84/8847
شماره پرونده : 84-127/1-2124
تاریخ نظریه : 1384/12/07

استعلام :

در مواردي كه دادخواست طبق مواد51 ،53 و 54 قانون آيين‌دادرسي مدني تكميل  نشده و قرار رد دادخواست به علت عدم شناسايي خواهان در آدرسي كه خود اعلام نموده ابلاغ نشود،  دادگاه چه اقدام ديگري مي­تواند انجام دهد؟

آيا عدم درج شغل خوانده در دادخواست، از موارد نقص آن تلقي مي­شود؟ 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

خواهان بايد دادخواست تقديمي به دادگاه را براساس مقررات مواد 51 و 53 و 54 قانون آيين‌دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور مدني مصوب 1379 تكميل نمايد و قبل از تكميل دادگاه با تكليفي براي رسيدگي مواجه نيست، در فرض استعلام خواهان پس از اطلاع از نقايص دادخواست ظرف مهلت مقرر قانوني نسبت به رفع نقايص اقدام ننموده است و مستنداً به ماده 54 قانون مذكور قرار رددادخواست صادر شده با عدم ابلاغ اين قرار به خواهان به علت عدم شناسايي وي در آدرسي كه خود اعلام نموده تكليفي به عهده مديردفتر و رئيس دادگاه نيست و هر موقع خواهان مراجعه كند و نسبت به رفع نقايص اقدام نمايد دادخواست به جريان گذاشته مي­شود.

 

بند 2 ماده 51 قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور مدني مصوب 1379 در خصوص الزام خواهان به درج نام، نام و نام خانوادگي و اقامتگاه و شغل خوانده از باب معلوم بودن هويت او و ابلاغ اوراق قضائي و اجراي حكم است. بنابراين در صورتي كه هويت خوانده و اقامتگاه او معلوم باشد از باب جلوگيري از اطاله دادرسي، عدم درج شغل او (خوانده) ايجاد مشكلي نخواهد كرد تا بدين جهت به خواهان اخطار رفع نقص شود و ضرورتي به اين امر نيست خصوصاً آن كه غالب موارد خواهان شغل خوانده را نمي­داند و نمي­توان به اين علت او را از دادخواهي محروم نمود.

 
منبع: مشاهده