تاریخ نظریه : 1388/06/14 | شماره نظریه : 7/88/3599
استعلام :
اگر ميزان حق‌الوكاله در حكم تصريح نشده اما در مرحله اجراي حكم پرداخت آن لازم باشد و يا مانند موردي كه بين وكيل و موكل درباره ميزان آن اختلاف باشد آيا قاضي اجراي احكام اختيار تعيين آن را براساس تعرفه...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/88/3599
شماره پرونده : 88-97-870
تاریخ نظریه : 1388/06/14

استعلام :
اگر ميزان حق‌الوكاله در حكم تصريح نشده اما در مرحله اجراي حكم پرداخت آن لازم باشد و يا مانند موردي كه بين وكيل و موكل درباره ميزان آن اختلاف باشد آيا قاضي اجراي احكام اختيار تعيين آن را براساس تعرفه يا قانون يا قيمت واقعي ملك براساس نظر كارشناس دارد؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

در فرض مطروحه، اگر دادگاه در حكم صادره مبلغ حق‌الوكاله وكيل را مقطوعاً تعيين نكرده باشد واحد اجراي احكام مدني وفق ماده 27 قانون اجراي احكام مدني مصوب 1356 درخواست رفع ابهام از محكوم­ٌبه و تعيين مبلغ مقطوع آن را مي‌نمايد و دادگاه صادركننده حكم مكلف است طبق آيين‌نامه تعرفه حق‌الوكاله، حق‌المشاوره و هزينه‌هاي سفر وكلاي دادگستري و وكلاي موضوع ماده187 قانون برنامه سوم توسعه جمهوري اسلامي ايران مصوب 27/4/1385 رئيس قوه قضائيه، حق‌الوكاله را براساس ارزش واقعي خواسته با جلب نظر كارشناس با رعايت سقف و نصاب مذكور در ماده3 آيين‌نامه مرقوم تعيين كند و اين وظيفه به عهده دادگاه صادركننده حكم است و واحد اجراي احكام مدني نمي‌تواند آن را به كارشناسي ارجاع و محاسبه نمايد. كارشناسي انجام شده توسط يكي از طرفين نيز نمي‌تواند ملاك محاسبه حق‌الوكاله قرار گيرد. در فرضي هم كه وكيل عليه موكل خود دعوي مطالبه حق‌الوكاله اقامه نموده و قراردادي بين طرفين نباشد حكم قضيه همين است.

منبع: مشاهده