تاریخ نظریه : 1390/08/15 | شماره نظریه : 7/90/3874
استعلام :
در فرضي كه دادگاه شهر (الف) پس از صدور حكم الزام خوانده به تنظيم سند رسمي انتقال ملك و اجراي آن متوجه شود كه رسيدگي به موضوع در صلاحيت دادگاه شهر (ب) بوده است آيا رأساً مي‌تواند با صدور قرار عدم صلا...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/90/3874
شماره پرونده : 90-3/1-1124
تاریخ نظریه : 1390/08/15

استعلام :
در فرضي كه دادگاه شهر (الف) پس از صدور حكم الزام خوانده به تنظيم سند رسمي انتقال ملك و اجراي آن متوجه شود كه رسيدگي به موضوع در صلاحيت دادگاه شهر (ب) بوده است آيا رأساً مي‌تواند با صدور قرار عدم صلاحيت پرونده را به مرجع ذي‌صلاح (يا دادگاه تجديدنظر) ارسال دارد يا لازم است نخست طبق ماده 39 قانون اجراي احكام مدني نسبت به اعاده وضع به حال سابق دستور دهد؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
در فرض مطروحه با توجه به قاعده فراغ دادرس در دعاوي حقوقي پس از صدور حكم، دادگاه نمي‌تواند اقدام به صدور قرار عدم صلاحيت براي جبران اشتباه خود بنمايد و صدور قرار عدم صلاحيت مربوط به مرحله قبل از صدور حكم براساس ايراد خوانده به صلاحيت محلي دادگاه در مواعد قانوني يا توجه دادگاه به آن بدون ايراد خوانده مي‌باشد. ارسال پرونده به دادگاه تجديدنظر نيز فقط در صورت تجديدنظر خواهي اصحاب دعوي وفق مقررات قانوني ممكن است. همچنين اعاده عمليات اجرائي حكم اجرا شده نيز طبق صريح ماده 39 قانون اجراي احكام مدني مصوب 1356 هنگامي ممكن است كه حكم مذكور بر اثر فسخ يا نقض يا اعادهدادرسي به موجب حكم نهائي بلااثر شود كه فرض مطروحه منصرف از آن است.
منبع: مشاهده