تاریخ نظریه : 1393/03/24 | شماره نظریه : 7/93/0656
استعلام :
1- درماده1 قانون جرايم رايانهاي اشاره دارد به دسترسي غير مجاز به داده­ها. حال، منظور از دسترسي غير مجاز چيست؟ و اين دسترسي به صورت مجازي را از طريق رهگذر سامانه­هاي رايانه­اي مي باشد يا مي توان...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/93/0656
شماره پرونده : 93-250-0165
تاریخ نظریه : 1393/03/24

استعلام :

1-درماده1 قانون جرايم رايانهاي اشاره دارد به دسترسي غير مجاز به داده­ها. حال، منظور از دسترسي غير مجاز چيست؟ و اين دسترسي به صورت مجازي را از طريق رهگذر سامانه­هاي رايانه­اي مي باشد يا مي تواند از طريق فيزيكي و اسنادي نيز صورت پذيرد توضيحا اينكه برخي از همكاران معتقدند كه دسترسي غير مجاز با توجه به فصل يكم قانون جرايم رايانه اي تحت عنوان جرايم عليه محرمانگي و  داده ها وسيستم هاي رايانه اي ومخابراتي تنها از طريق دانش فني ونرم افزاري و از طريق كنش روي داده­ها درمحيط مجازي مي باشد.

2-اگرفردي از طريق فيزيكي رمز ورودي به ايميل شخصي را بدست آورد با فريب يا سوء استفاده از اعتماد صاحب ايميل آيا مشمول ماده1 قانون جرايم رايانه اي  مي شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

     1- با توجه به اطلاق ماده یک قانون جرائم رایانه ای، صرف دسترسی غیرمجاز به داده ها یا   سامانه های رایانه ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده باشد مشمول مقررات ماده مذکور می باشد و طریق دسترسی اعم از مستقیم (فیزیکی) یا با واسطه (از طریق شبکه) تأثیری در قضیه ندارد.

     2- در فرض سؤال صرف به دست آوردن رمز ورودی به ایمیل اشخاص جرم نیست ولی چنانچه از طریق رمزی که به دست آورده، به طور غیر مجاز به داده یا سامانه دسترسی پیدا کند، می تواند از مصادیق جرم موضوع ماده یک قانون جرائم رایانه ای باشد. به هر حال تشخیص مصداق با قاضی رسیدگی کننده است.

منبع: مشاهده