تاریخ نظریه : 1393/06/08 | شماره نظریه : 7/93/1320
استعلام :
1- آيا دادستان مجاز به صدور دستورات به مامورين انتظامي درخصوص جلوگيري از عمليات ساختماني غيرمجاز درسطح شهر به غير از موارد مصرح قانوني مثل حريم رودخانه­هاي مي باشد يا خير و به عبارت ديگر اختيار...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/93/1320
شماره پرونده : 93-066-0756
تاریخ نظریه : 1393/06/08

استعلام :
1- آيا دادستان مجاز به صدور دستورات به مامورين انتظامي درخصوص جلوگيري از عمليات ساختماني غيرمجاز درسطح شهر به غير از موارد مصرح قانوني مثل حريم رودخانه­هاي مي باشد يا خير و به عبارت ديگر اختيار دادستان به صورت مطلق و يا مقيد به موارد مصرح در قانون مي باشد؟

2- بر فرض مجاز نبودن دادستان ونداشتن اختيار وصدور دستور از سوي دادستان در مورد فوق به مامورين انتظامي مبني بر جلوگيري از ساخت وساز با همكاري شهرداري و آيا در فرض تمرد از مامورين دولت بر فرض قانوني بودن دستور است و يا به صورت مطلق است وه رگونه تمرد اعم از اينكه دستور قانوني بوده و يا نباشد تمرد محسوب مي­گردد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
 1- ماده 100 قانون شهرداي ها « مأمورين شهرداري» را مجاز به جلوگيري از عمليات ساختماني غير مجاز دانسته است. حضور مأمورين انتظامي با دستور دادستان منحصراً براي همكاري و حفظ نظم و آرامش بلااشكال مي­باشد؛ ولي اين امر به اين مفهوم نيست كه دادستان رأساً بدون حضور مأمورين شهرداري، دستور جلوگيري از عمليات ساختماني غير مجاز را صادر نمايد.

          2- چنانچه مأمورين انتظامي به همراه مأمورين شهرداري در جلوگيري از عمليات ساختماني غيرمجاز در حين مأموريت و انجام وظيفه باشند، تمّرد به آنها مشمول مقررات قانون مجازات اسلامي در باب تمّرد نسبت به مأمورين محسوب خواهد شد./ب 

منبع: مشاهده