تاریخ نظریه : 1394/01/25 | شماره نظریه : 7/94/160
استعلام :
 اولا آيا با عنايت به اينكه در ماده 688 قانون مجازات اسلامي 1375 كلمه «اقدام» آمده است، آيا ترك فعل نيز وفق اين ماده قابل تعقيب است يا خير؟ ثانيا نظر به اينكه در ماده مذكور به صراحت صدور حكم...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/94/160
شماره پرونده : 93-182-2212
تاریخ نظریه : 1394/01/25

استعلام :

 اولا آيا با عنايت به اينكه در ماده 688 قانون مجازات اسلامي 1375 كلمه «اقدام» آمده است، آيا ترك فعل نيز وفق اين ماده قابل تعقيب است يا خير؟

ثانيا نظر به اينكه در ماده مذكور به صراحت صدور حكم بر الزام متخلف به رفع آثار تخلف نيامده است و با عنايت به اينكه در مقررات مربوط به امور دامپزشكي و نيز ماده 55 قانون شهرداريها به صراحت ضمانت اجراي كافي براي رفع آثار تخلف تصريح گرديده است، در خصوص تخلفات بهداشتي خارج از شهرها كه اين تصريح وچود ندارد، آيا مستندي وجود دارد كه مراجع قضائي بتوانند در دادنامه خود به استناد آن رفع تخلفات را در كنار مجازات حبس در جهت منافع عمومي مورد حكم قرار دهند؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

اولاً با توجّه به لزوم تفسير مضيق قوانين كيفري، كلمه «اقدام» مندرج در ماده688 قانون مجازات اسلامي 1375، مربوط به فعل است نه ترك فعل، كما اينكه تمامي موارد تمثيلي در ماده688 اين قانون نيز از نوع فعل است نه ترك فعل.

   ثانياً در مورد الزام متخلّف به رفع آثار تخلّف، نظر به اينكه چنين الزامي به نحوي كه در سؤال آمده در ماده688 قانون فوق الذكر پيش بيني نشده است ؛ لذا مرجع قضائي مي­بايد در حّد مجازات تعيين شده در ماده قانوني مذكور بسنده كند. اضافه مي­گردد كه رفع آثار تخلّف در اين ماده چنانچه بر عهده  سازمان­هايي نظير سازمان محيط زيست باشد، ايشان به تكليف خود عمل خواهد كرد به علاوه اينكه در صورت استمرار جرم و تطبيق آن با مقررات تكرار جرم، دادستان­ها وفق قانون، مسئوول تعقيب مجدد متهم (محكوم) مي باشند.
منبع: مشاهده