تاریخ نظریه : 1395/04/06 | شماره نظریه : 817/95/7
استعلام :
احتراما نظر به اینکه برخی از قضات محترم اجرای احکام در مرحله اجرای احکام محکومیت کیفری از قبیل حبس یا جزای نقدی یا رد مال که دسترسی به محکومٌ¬علیه میسر نمی باشد جهت دست یابی به محکومٌ¬علیه به صدور دس...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 817/95/7
شماره پرونده : 59-52-694
تاریخ نظریه : 1395/04/06

استعلام :
احتراما نظر به اینکه برخی از قضات محترم اجرای احکام در مرحله اجرای احکام محکومیت کیفری از قبیل حبس یا جزای نقدی یا رد مال که دسترسی به محکومٌ¬علیه میسر نمی باشد جهت دست یابی به محکومٌ¬علیه به صدور دستوراتی از قبیل قطع تلفن همراه یا مسدود نمودن حساب¬های بانکی یاغیرفعال نمودن شماره ملی درسامانه می¬نماید خواهشمند است دستور فرمایید اعلام گردد صدوراین دستورات وجاهت قانونی دارد یاخیر.
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
داشتن حساب بانکی و دیگر موضوعاتی که در استعلام آمده از جمله حقوق مدنی هر شخص است و اصولاً باتوجه به اصل بیست و دوم قانون اساسی نمی توان کسی را از این حقوق محروم نمود، مگر در مواردی که قانون تجویز کند. در قوانین فعلی، نصی درخصوص جواز مسدود نمودن حساب بانکی و قطع تلفن همراه یا غیر فعال کردن شماره ملی محکومٌ¬علیه به منظور دسترسی به وی وجود ندارد و وظیفه واحد اجرای احکام کیفری نیز اجرای مجازات مندرج در حکم است و تحمیل مجازات دیگری به محکومٌ¬علیه فاقد جواز قانونی است. احضار و جلب محکومٌ¬علیه برای اجرای مجازات به همان نحوی است که در قانون مقرر شده است، لذا بکارگرفتن شیوه هایی که در استعلام آمده، فاقد وجاهت قانونی است و مسلماً اعمال چنین روش های سلیقه‌ای، محدود به موارد فوق هم نخواهد بود.
منبع: مشاهده