تاریخ نظریه : 1395/04/09 | شماره نظریه : 837/95/7
استعلام :
پیرامون گزارشات اصلاحی صادره در محاکم چنانچه هریک از اصحاب دعوا در مقابل طرف دیگر عهده دار تعهداتی می¬شوند: اولاً: چنانچه هریک از طرفین تعهدات خویش را انجام ندهد منتفی بودن گزارش اصلاحی می¬بایست مور...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 837/95/7
شماره پرونده : 59-721/1-045
تاریخ نظریه : 1395/04/09

استعلام :
پیرامون گزارشات اصلاحی صادره در محاکم چنانچه هریک از اصحاب دعوا در مقابل طرف دیگر عهده دار تعهداتی می¬شوند: اولاً: چنانچه هریک از طرفین تعهدات خویش را انجام ندهد منتفی بودن گزارش اصلاحی می¬بایست مورد طرح دعوی واقع شود ویا اینکه با احراز تخطی دو انجام تعهدات از سوی متعهد دادگاه مجری حکم گزارش اصلاحی صادره را منتفی اعلام می¬کند در این خصوص ارشاد بفرمایید که نحوه اقدام دادگاه دراین زمینه چگونه است؟ 2-پیرامون تعهدات متقلبه خواهان به عنوان مبتکر دادرسی مدنی که هزینه دادرسی را نیز داده است در مقابل خوانده آیا صدور اجراییه و انجام اقدامات اجرایی از سوی دادگاه ممکن است.
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
1-مطابق ماده 184 قانون آیین دادرسی در امور مدنی مفاد سازش نامه موضوع گزارش اصلاحی که وفق مقررات ماده 178 به بعد قانون مرقوم صادر گردیده است نسبت به طرفین و وراث و قائم مقام قانونی آنها نافذ و معتبر است و مانند احکام دادگاهها به موقع اجرا گذاشته می شود. بنابراین، در صورت عدم انجام مفاد آن هر یک از طرفین می تواند اجرای گزارش اصلاحی را از دادگاه تقاضا کند و عدم انجام آن از ناحیه طرفین موجب نمی شود که دادگاه آن را منتفی اعلام کند. 2-با صدور گزارش اصلاحی، هردو طرف می توانند، تقاضای صدور اجرائیه وانجام عملیات اجرائی بنمایند.
منبع: مشاهده