تاریخ نظریه : 1395/04/09 | شماره نظریه : 836/95/7
استعلام :
درپرونده خلع ید خواهان الف به استناد سند رسمی به طرفیت خوانده ب دعوی خلع ید مطرح می کند . 1-(ب) مدعی می¬شود که به استناد قولنامه عادی همین ملک را از شخص خواهان(الف) خریداری کرده است. 2-(ب) مدعی می¬...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 836/95/7
شماره پرونده : 59-721/1-314
تاریخ نظریه : 1395/04/09

استعلام :
درپرونده خلع ید خواهان الف به استناد سند رسمی به طرفیت خوانده ب دعوی خلع ید مطرح می کند . 1-(ب) مدعی می¬شود که به استناد قولنامه عادی همین ملک را از شخص خواهان(الف) خریداری کرده است. 2-(ب) مدعی می¬شود که به استناد قولنامه عادی مورث وی این ملک را از مورث خواهان یا شخص خواهان خریداری کرده است. 3-(ب) مدعی می¬شود که به استناد قولنامه عادی این ملک را از شخص ثالثی خریداری کرده است. س: در هر یک از فروض فوق امکان استناد به قولنامه عادی در مقابل سند رسمی خواهان وجود دارد یا خیر؟ و آیا می¬توان علیه خوانده صرف نظر از بررسی ماهوی قولنامه عادی به استناد سند رسمی حکم خلع ید صادر کرد.
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
در فرضی که مالک رسمی دعوای خلع ید علیه متصرف اقامه نموده است، دفاع خوانده مبنی بر این که ملک مورد ترافع را طبق مبایعه نامه عادی خریداری کرده یا مورث وی خریداری کرده یا وی آن را از شخص ثالثی خریداری نموده با توجه به حاکمیت ماده22قانون ثبت، قابل پذیرش نیست و دادگاه حکم خلع ید وی را صادرمی¬کند. زیرا دفاع وی در واقع ادعایی است که مستلزم اقامه دعوای مقتضی در مرجع ذی¬صلاح است و ملاک مالکیت برای دادگاه رسیدگی¬کننده به دعوی خلع ید همان مالکیت رسمی ملک است.
منبع: مشاهده