تاریخ نظریه : 1395/04/13 | شماره نظریه : 856/95/7
استعلام :
نظر به اینکه در ماده 12 آئین نامه تعرفه حق الوکاله وکیل تعیین حق الوکاله وکیل در دعاوی مالی غیرمنقول بر اساس ارزش واقعی خواسته باید تعیین گردد آیا در تعیین سقف حق الوکاله موضوع این ماده که بر اساس آن...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 856/95/7
شماره پرونده : 59-89-843
تاریخ نظریه : 1395/04/13

استعلام :
نظر به اینکه در ماده 12 آئین نامه تعرفه حق الوکاله وکیل تعیین حق الوکاله وکیل در دعاوی مالی غیرمنقول بر اساس ارزش واقعی خواسته باید تعیین گردد آیا در تعیین سقف حق الوکاله موضوع این ماده که بر اساس آن تمبر مالیاتی نیز اخذ می شود باید مقررات بند دال ماده3 آئین نامه موصوف که حداکثر حق الوکاله وکیل را دویست میلیون ریال قید نموده است رعایت گردد یا در خصوص اعمال ماده 12 آئین نامه سقف قانونی برای حق الوکاله وجود ندارد؟ (با این فرض که قرارداد وکالت بین وکیل و موکل وجود ندارد و در وکالتنامه عنوان طبق تعرفه ذکر شده است.
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
مواردی مانند فرض استعلام که خواسته تقویم نشده و موضوع مشمول ماده12 آئین نامه تعرفه حق‌الوکاله است چون ارزش واقعی خواسته ملاک تعیین رقم حق الوکاله است، وکیل نمی تواند به ذکر «طبق تعرفه» در وکالتنامه خود اکتفا کند، بلکه باید رقم حق الوکاله را مطابق ماده103 قانون فوق الذکر قید نماید؛ وگرنه وکالت وی مورد پذیرش نیست مگر اینکه به دادگاه اعلام دارد، به دلیل اختلاف وی با موکل درمیزان ارزش واقعی خواسته قادر به تعیین رقم حق الوکاله نمی باشد و درخواست اعمال ماده12 یاد شده و تعیین ارزش واقعی خواسته از دادگاه را دارد. در این صورت راهکار عملی، آن است که پس از ابطال تمبر مالیاتی به مأخذ تقویم شده به طور علی الحساب، دادگاه توسط کارشناس، ارزش واقعی خواسته را تعیین نماید و سپس مابه التفاوت احتمالی ابطال شود.
منبع: مشاهده