تاریخ نظریه : 1395/05/11 | شماره نظریه : 7/95/1090

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/95/1090
شماره پرونده : 95-98-728
تاریخ نظریه : 1395/05/11

استعلام :
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

اولاً وكلاي معاضدتي قرارداد حق­الوكاله ندارند تا بر اساس آن، ميزان حق­الوكاله را قيد و مبادرت به ابطال تمبر               علي­الحساب مالياتي نمايند. در حالي كه متن ماده103 قانون مالياتهاي مستقيم مصوب1366 و به ويژه تمامي بندهاي سه گانه آن ناظر به حق­الوكاله مقرر مابين طرفين يا تعيين شده برابر تعرفه مربوطه است.

 ثانياً ضمانت اجراي عدم ابطال تمبر بابت علي­الحساب مالياتي مقرر در ماده ياد شده، در تبصره 1 آن آمده است كه عبارت از عدم پذيرش وكالت وكيل در دادگاهها و مراجع مربوطه است كه اعمال اين ضمانت اجرا در مورد وكلاي معاضدتي بر خلاف مقصود مقنن در استفاده از معاضدت وكلا است .

ثالثاً حق الوكاله­اي كه به وكيل معاضدتي متعاقباً پرداخت مي­شود و اصل و ميزان آن غيرقطعي است و پرداخت ماليات بابت درآمد احتمالي و غير­قطعي موجه نمي­باشد، بنابراين الزامي براي پرداخت علي­الحساب مالياتي از سوي وكلاي معاضدتي، قابل استنباط از قوانين و مقررات مربوطه نيست و دريافت هر گونه وجهي از سوي دولت نيازمند نص قانوني است؛ ضمن اينكه وكلاي ياد شده با دريافت حق­الوكاله برابر عمومات قانوني مربوطه موظف به پرداخت ماليات مي­باشند./

منبع: مشاهده