تاریخ نظریه : 1395/05/16 | شماره نظریه : 1143/95/7
استعلام :
1-با توجه به اینکه قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر قانون خاص می¬باشد آیا مجازات های مندرج در آن مشمول ماده 442 قانون آئین دادرسی کیفری نیز می¬باشد یاخیر؟ 2-چنانچه دادگاه انقلاب یا کیفری یک و ...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 1143/95/7
شماره پرونده : 767-1/168-95
تاریخ نظریه : 1395/05/16

استعلام :
1-با توجه به اینکه قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر قانون خاص می¬باشد آیا مجازات های مندرج در آن مشمول ماده 442 قانون آئین دادرسی کیفری نیز می¬باشد یاخیر؟ 2-چنانچه دادگاه انقلاب یا کیفری یک و دو حسب مورد در رأی اصداری مجازات تعیینی را وفق مقررات و به میزان قابل توجهی تخفیف دهد و در متن رأی به تخفیف مزبور اشاره نماید متعاقباً محکومٌ¬علیه پیش از پایان مهلت تجدیدنظرخواهی، حق تجدید نظرخواهی خود را اسقاط یا درخواست تجدید را مسترد نماید و تقاضای تخفیف مجازات نماید آیا دادگاه در راستای ماده 442 مجاز به اعمال تخفیف مجدد می¬باشد یا خیر.
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
1) اولاً: اعمال مقررات عمومی قانون آئین دادرسی کیفری در مواردی که مقررات خاصی در قانون مبارزه با مواد مخدر وضع نشده باشد، فاقد اشکال است. ثانیاً: با عنایت به اطلاق عبارت صدر ماده 442 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392" در تمام محکومیت‌های تعزیری..."، تخفیف مجازات به استناد آن ماده درخصوص جرائم مواد مخدر قابل اعمال است و نمی‌توان محکوم‌علیه را از حقی که قانون برای او درنظر گرفته بدون مستند قانونی محروم نمود. 2) اولاً: هدف از وضع ماده 442 قانون آیین دادرسی کیفری 1392، جلوگیری از اتلاف وقت و تحمیل هزینه بر بیت‌المال در رسیدگی تجدیدنظر به پرونده‌هائی است که محکوم‌علیه به حکم محکومیت تمکین نموده است و قانونگذار در پاسخ به این همکاری محکوم‌علیه، تخفیف مجازات تا یک چهارم را برای او در نظر گرفته است. ثانیاً: اطلاق و عموم عبارت «تمام محکومیت‌های تعزیری» مذکور در ماده 442 قانون یاد شده، شامل محکومیت‌های تخفیف یافته نیز می‌شود. ثالثاً: مقنن در این ماده در پی ایجاد حقی برای محکوم‌علیه می‌باشد و محروم کردن محکوم‌علیه از این حق بدون نص قانونی فاقد وجاهت است.
منبع: مشاهده