تاریخ نظریه : 1395/05/19 | شماره نظریه : 7/95/1183

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/95/1183
شماره پرونده : 95-3/1-652
تاریخ نظریه : 1395/05/19

استعلام :
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

1-هدف مقنن از وضع بند ج ماده 24 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2)، ایجاد امتیاز جدیدی برای دستگاههای محکوم­علیه مشمول و ایجاد مشکل در راه اجرای احکام قطعی دادگاهها و اوراق لازم الاجرای ثبتی نیست؛ بلکه هدف وی تسهیل و تسریع در اجرای احکام یا اوراق یاد شده است. بنابراین، چنانچه دستگاه محکوم­علیه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مهلت های قانونی محکوم­به را پرداخت نکنند، دادگاه (واحد اجرا) می­تواند اموال و       حساب های محکوم­علیه را معادل محکوم­به و هزینه های اجرایی، توقیف و از محل آن، وصول نماید.

2-تکلیف مقرر در بند ج ماده 24 یاد شده برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، به منظور تسهیل و تسریع در اجرای احکام یا اوراق لازم­الاجرای ثبتی مقرر شده است و این تکلیف به معنای آنکه سازمان مزبور قائم مقام محکوم­علیه شده و در نتیجه وصول محکوم­به از اموال آن جایز باشد، نیست.

3-در صورتیکه سازمان مزبور ظرف سه ماه محکوم­به را از بودجه سنواتی دستگاه محکوم­علیه پرداخت نکند، علی­الاصول مکاتبه مجدد ضرورت ندارد، مگر اینکه به تشخیص مرجع قضایی مربوط از جمله به جهت عدم اطمینان از وصول نامه یا پاسخ آن این کار لازم دانسته شود.

منبع: مشاهده