تاریخ نظریه : 1395/05/26 | شماره نظریه : 1220/95/7
استعلام :
فرد (الف) به اتهام نگهداری مواد مخدر تحت تعقیب بوده به این صورت که حین بازرسی از یک حبیب وی مواد از نوع شیشه و به میزان 29 گرم کشف و از جیب دیگر وی به همان میزان 29 گرم و از نوع مرفین کشف و ضبط می¬گر...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 1220/95/7
شماره پرونده : 756-1/186-95
تاریخ نظریه : 1395/05/26

استعلام :
فرد (الف) به اتهام نگهداری مواد مخدر تحت تعقیب بوده به این صورت که حین بازرسی از یک حبیب وی مواد از نوع شیشه و به میزان 29 گرم کشف و از جیب دیگر وی به همان میزان 29 گرم و از نوع مرفین کشف و ضبط می¬گردد این در حالی می¬باشد که در پرونده دیگری از فرد (ب) صرفاً مواد مخدر از یک نوع مثلا شیشه و به میزان 31 گرم کشف و ضبط گردیده است حال سؤال اینکه با توجه به این امر که مواد شیشه و مرفین همگی تحت یک مقرره قانونی و در ماده 8 قانون مبارزه با مواد مخدر جرم انگاری گردیده¬اند آیا در تعیین مجازات می¬بایست هر دو نوع مواد مکشوفه که تحت یک مقرره هستند با هم دیگر جمع و میزان مواد مثلاً 58 گرم تلقی و مجازات تعیین گردد یا اینکه جداگانه هرکدام مجازات می¬گردند و تحت ماده 134 قانون مجازات اسلامی قرار می¬گیرند؟ که درصورت اعتقاد به مورد اخیر در این صورت از فرد (ب) که صرفا 31 گرم مواد از یک نوع کشف گردیده به مجازات اعدام و فرد (الف) با وجود مواد متفاوت لیکن بیشتر از میزان فرد (ب) به حبس محکوم می¬گردد حال بیان نمایید که تکلیف دادگاه در تعیین مجازات برای فرد الف به چه نحوی است؟ چه آنکه در صلاحیت دادگاه انقلاب با قاضی واحد و تعدد قضات نیز موثر خواهد بود.
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
در فرض سؤال، چنانچه مواد مکشوفه از شخص الف، همگی از جنس موضوع ماده 8 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر با اصلاحات و الحاقات بعدی باشد، بر اساس مجموع اوزان مواد مکشوفه و انطباق آن با یکی از بندهای ذیل ماده مذکور و با رعایت تناسب، یک مجازات تعیین می¬شود و موضوع از شمول مقررات تعدد موضوع ماده 134 قانون مجازات اسلامی 1392 خارج است. (مجازات فرد الف با توجه به میزان مواد مکشوفه که 58 گرم از جنس موضوع ماده 8 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر...... است، طبق بند 6 اصلاحی 9/5/1389 تعیین می¬شود).
منبع: مشاهده