تاریخ نظریه : 1395/07/03 | شماره نظریه : 1540/95/7
استعلام :
احتراما به استحضار می رساند در یک پرونده تصادف منجر به فوت یکی از اولیاء دم که پسر بوده بعد از تصادف یعنی بعد از فوت پدرش فوت نموده و دو نفر از ورثه او نسبت به راننده مقصر اعلام رضایت نموده اند رانند...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 1540/95/7
شماره پرونده : 937-25-95
تاریخ نظریه : 1395/07/03

استعلام :
احتراما به استحضار می رساند در یک پرونده تصادف منجر به فوت یکی از اولیاء دم که پسر بوده بعد از تصادف یعنی بعد از فوت پدرش فوت نموده و دو نفر از ورثه او نسبت به راننده مقصر اعلام رضایت نموده اند راننده مقصر نیز دیه کامل را قبلا به حساب دادگستری واریز نموده است اکنون سوال آن است که سهم دیه کسانیکه رضایت داده اند باید بین سایر ورثه تقسیم گردد یا به راننده مقصر اعاده شود؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
هر گاه برخی از اولیای دم (ورثه احد از اولیای دم متوفی) نسبت به جانی در قتل غیرعمدی هم از حیث دیه و هم از حیث جنبه تعزیری قتل غیرعمدی اعلام رضایت و گذشت نموده باشند در این صورت مبلغ دیه ایداعی سهم اولیای دم مزبور باید به قاتل (محکوم‌علیه یا متهم) مسترد گردد و موجب قانونی جهت پرداخت سهم اولیای دمی که رضایت داده‌اند به سایر ورثه وجود ندارد. بدیهی است که چنانچه اولیای دم فوق‌الذکر صرفاً نسبت به جنبه تعزیری قضیه اعلام رضایت نمایند، این امر مانع از پرداخت سهم ایشان از دیه ایداعی نخواهد بود که تشخیص مصداق با توجه به مفاد رضایت‌نامه بر عهده مرجع قضائی مربوط است.
منبع: مشاهده