تاریخ نظریه : 1395/07/07 | شماره نظریه : 1608/95/7
استعلام :
یکی از سوالات مطروحه برای کارشناسان پزشکی قانونی در هنگام نگارش و تطبیق صدمات با قانون مجازات اسلامی ناظر به حالتی است که یک جراحت یا آسیب بر روی دو عضو یا موضع امتداد دارد برای نمونه می توان به الف:...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 1608/95/7
شماره پرونده : 59-681/1-325
تاریخ نظریه : 1395/07/07

استعلام :
یکی از سوالات مطروحه برای کارشناسان پزشکی قانونی در هنگام نگارش و تطبیق صدمات با قانون مجازات اسلامی ناظر به حالتی است که یک جراحت یا آسیب بر روی دو عضو یا موضع امتداد دارد برای نمونه می توان به الف: جراحت ناحیه کپل (سرین راست ) با امتداد به ران راست ب: جراحت شکم با امتداد به ران راست ج: جراحت انگشت دست که به خلف دست و سپس ناحیه مچ و ساعد کشیده شده است ( یک عدد جراحت طویل) اشاره نمود در چنین مواردی با توجه به مواضع متفاوت یک جراحت باید اعلام شود یا دو جراحت و یا بیشتر؟در مورادی که جراحات یاد شده ناشی از یک ضربه در نقطه ای منقطع شده باشد آیا حکم موضوع تفاوتی می¬نماید؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
با توجه به ماده 541 قانون مجازات اسلامی 1392، جراحات (آسیب¬های متعددی) که در اثر یک ضربه یا هر رفتار دیگر در اعضای بدن به وجود می¬آید، در موارد زیر، هر آسیب (جراحت) دیه جداگانه¬ای دارد: 1- هر یک از جراحات در اعضای مختلف بدن باشد. 2- همه جراحات در یک عضو بوده ولی نوع آنها متفاوت باشد. 3- همه جراحات از یک نوع بوده، لکن در دو یا چند محل جداگانه از یک عضو باشند و طبق ماده 543 قانون مذکور، در صورت حصول مجموع شرایط چهارگانه مقرر در این ماده؛ الف- همه جراحات از یک نوع باشند، ب- همه آسیب¬ها در یک عضو باشند، پ- آسیب¬ها متصل به هم یا به گونه¬ای نزدیک به هم باشد که عرفا یک آسیب محسوب شود، ت- مجموع آسیب¬ها با یک رفتار مرتکب به وجود آید؛ لذا ملاک تشخیص، جراحت واحد یا متعدد بر اثر یک رفتار مجرمانه بر اساس دو ماده مذکور است.
منبع: مشاهده