تاریخ نظریه : 1403/05/07 | شماره نظریه : 7/1402/767
استعلام :
با توجه به این‌که برخی شهرداری‌ها دارای چندین سازمان تحت پوشش مانند سازمان حمل و نقل، زیباسازی و منظر شهری هستند و یا آنکه سهامدار اصلی برخی کارخانه‌ها و یا شرکت‌های شهرک‌های صنعتی می‌باشند و در این ...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/1402/767
شماره پرونده : 1402-66-767ع
تاریخ نظریه : 1403/05/07

استعلام :
با توجه به این‌که برخی شهرداری‌ها دارای چندین سازمان تحت پوشش مانند سازمان حمل و نقل، زیباسازی و منظر شهری هستند و یا آنکه سهامدار اصلی برخی کارخانه‌ها و یا شرکت‌های شهرک‌های صنعتی می‌باشند و در این موارد شهردار به عنوان عضو اصلی و گاهی به عنوان رئیس هیأت مدیره است و در جلسات هیأت مدیره شرکت و ذیل صورتجلسات و تصمیمات کمیته‌های فنی هیأت مدیره و مجمع عمومی و حتی چک‌های صادره را امضا می‌کند؛ در چنین مواردی آیا شهردار می‌تواند بر اساس اساسنامه‌های این شرکت‌ها به مانند دیگر اعضای هیأت مدیره، حق‌الجلسه یا سود سهام دریافت کند؟ توضیح آنکه، در فرض سؤال جلسات بعد از وقت اداری برگزار می‌شود و در اساسنامه دریافت حق‌الجلسه و سود برای اعضا پیش‌بینی و مصوب شده است.
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
با توجه به تبصره 3 ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب 1373 و تبصره‌های قوانین بودجه کل کشور در سنوات اخیر؛ مانند جزء 4 بند «ط» تبصره 2 قانون بودجه کل کشور در سال 1402، دریافت هر نوع حقوق؛ اعم از حق جلسه و حق عضویت و نظایر آن توسط شهردار از شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری که به مناسبت شغل و وظیفه در هیأت مدیره آنها عضویت دارد، ممنوع است. بدیهی است وجوهی نظیر اضافه‌کار که به موجب قانون بابت انجام کار در خارج از ساعات کار اداری توسط دستگاه متبوع به شهردار پرداخت می‌شود، از ممنوعیت یادشده خروج موضوعی دارد.
منبع: مشاهده