تاریخ نظریه : 1403/05/07 | شماره نظریه : 7/1403/84
استعلام :
در تشکیلات نیروی انتظامی، در کنار پلیس‌های تخصصی در حوزه شهرستان‌ها، پلیس‌های تخصصی در سطح استان نیز پیش‌بینی شده است. با توجه به این‌که پلیس‌های اخیرالذکر در شهرستان مرکز استان مستقر هستند و کارکنان...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/1403/84
شماره پرونده : 1403-169-84 ک
تاریخ نظریه : 1403/05/07

استعلام :
در تشکیلات نیروی انتظامی، در کنار پلیس‌های تخصصی در حوزه شهرستان‌ها، پلیس‌های تخصصی در سطح استان نیز پیش‌بینی شده است. با توجه به این‌که پلیس‌های اخیرالذکر در شهرستان مرکز استان مستقر هستند و کارکنان آن نیز ضابط همان شهرستان تلقی می‌شوند، آیا انجام تحقیقات مقدماتی توسط پلیس‌های تخصصی استانی حسب دستور مقامات قضایی سایر شهرستان‌های استان امکان‌پذیر است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، دستورات مستقیماً خطاب به ضابطان مذکور صادر می‌شود و یا به صورت غیر مستقیم از طریق ارسال نیابت قضایی یه دادسرای شهرستان مرکز استان؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
در فرض پرسش که مقام قضایی در شهرستان غیر مرکز استان به لحاظ فقدان پلیس تخصصی در حوزه قضایی خود، استفاده از مأموران تخصصی نیروی انتظامی در مرکز استان را جهت انجام دستورات قضایی در پرونده ضروری تشخیص دهد، مقام قضایی می‌تواند به فرماندهی نیروی انتظامی حوزه قضایی خود اعلام نماید که با هماهنگی نیروی انتظامی استان از مأموران تخصصی ذی‌ربط در مرکز استان جهت انجام تحقیقات فنی و تخصصی استفاده کند و در این خصوص تا زمانی که اقدامات قضایی خارج از حوزه قضایی ضرورت نداشته باشد، نیازی به اعطای نیابت قضایی به حوزه قضایی مرکز استان نیست. بدیهی است اقدامات اداری نظیر استعلام از ادارات واقع در خارج از حوزه قضایی همانند اخذ سوابق ثبتی و غیره که فاقد ماهیت قضایی است، به نیابت قضایی نیاز ندارد.
منبع: مشاهده