تاریخ نظریه : 1403/05/19 | شماره نظریه : 7/1403/239
استعلام :
وفق قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1387، تجدیدنظر خواهی از احکام قاضی شورا بر عهده محاکم عمومی همان حوزه قضایی است؛ چنانچه در دادنامه صادره از دادگاه کیفری به عنوان مرجع تجدیدنظر رأی شورای حل اختلاف (د...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/1403/239
شماره پرونده : 1403-218-239ح
تاریخ نظریه : 1403/05/19

استعلام :
وفق قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1387، تجدیدنظر خواهی از احکام قاضی شورا بر عهده محاکم عمومی همان حوزه قضایی است؛ چنانچه در دادنامه صادره از دادگاه کیفری به عنوان مرجع تجدیدنظر رأی شورای حل اختلاف (در باب موضوع حقوقی الزام به تنظیم سند خودرو) سهو قلمی رخ دهد و یکی از طرفین پرونده در زمان قانون حاکم (قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1394) درخواست اصلاح رأی را داشته باشند و یا اعتراض ثالثی نسبت به رأی مطرح شود، با توجه به قانون سابق و قانون حاکم کدام دادگاه صالح به صدور رأی اصلاحی است؟ در صورت اعتراض ثالث نسبت به رأی دادگاه کیفری، مرجع صالح برای رسیدگی به اعتراض کدام است؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
رسیدگی به اعتراض ثالث نسبت به احکام دادگاه‌هایی که به حکم قانون و یا جهات دیگر منحل شده‌اند، با دادگاه جانشین است که صلاحیت رسیدگی به دعوای موضوع حکم معترض‌عنه را دارد. بر این اساس، در فرض سؤال که دادگاه عمومی در مقام تجدیدنظرخواهی از رأی قاضی شورای حل اختلاف وفق ماده 31 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1387 رأی صادر کرده است، رسیدگی به اعتراض ثالث نسبت به رأی یادشده بر حسب موضوع رأی معترض‌عنه، در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی و یا کیفری دو است. همچنین چنانچه در رأی دادگاه عمومی سهو قلمی رخ داده باشد، تصحیح رأی حقوقی یا کیفری حسب مورد با دادگاه عمومی حقوقی یا کیفری دو است.
منبع: مشاهده