تاریخ نظریه : 1390/10/03 | شماره نظریه : 7/90/4291
استعلام :
1ـ تأييد گزارش اصلاحي شوراي حل اختلاف چه زماني در صلاحيت قاضي شورا و در چه مواردي در صلاحيت دادگاه است؟ 2ـ آيا پس از صدور گزارش اصلاحي در شورا به لحاظ اعتراض يكي از طرفين، شوراي حل اختلاف ...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/90/4291
شماره پرونده : 90-218-1476
تاریخ نظریه : 1390/10/03

استعلام :

1ـ تأييد گزارش اصلاحي شوراي حل اختلاف چه زماني در صلاحيت قاضي شورا و در چه مواردي در صلاحيت دادگاه است؟

2ـ آيا پس از صدور گزارش اصلاحي در شورا به لحاظ اعتراض يكي از طرفين، شوراي حل اختلاف حق عدول از گزارش اصلاحي مزبور را دارد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
1ـ با توجه به ماده 25 قانون شوراهاي حل اختلاف و ماده 33 آئين‌نامه اجرائي آن رسيدگي شورا در موارد تراضي طرفين و صدور گزارش اصلاحي به استناد ماده 8 قانون يادشده در صورتي كه در حدود صلاحيت شوراي حل اختلاف باشد قابل تائيد از طرف قاضي شورا مي‌باشد ولي اگر خارج از صلاحيت يا مازاد بر صلاحيت شورا باشد موضوع سازش و شرايط آن به ترتيبي كه واقع شده در صورت مجلس منعكس و پرونده و خواهان يا شاكي به مرجع قضائي ذيصلاح هدايت مي‌شود و قاضي شورا نمي‌تواند چنين گزارش اصلاحي را تائيد كند.

2ـ اصولاً پس از اتخاذ تصميم نهائي كه از جمله آنها گزارش اصلاحي است قاعده فراغ دادرس حاكم بر قضيه بوده و قاضي شورا راساً حق عدول از آن را ندارد زيرا تائيد گزارش اصلاحي در زمره تصميمات اعدادي يا اداري نيست كه قابل عدول باشد ولي معترض حق اعتراض به آن را در دادگاه عمومي محل دارد.

منبع: مشاهده