تاریخ نظریه : 1393/09/16 | شماره نظریه : 7/93/2194
استعلام :
يك فقره قرارداد فروش در قالب صلح­نامه كه درآن بايع يك نفر وخريدار5 نفر هستند و بيع قابل تجزيه است (تعداي سهام كارخانه، منعقد شده است. بايع قصد ابطال اين قرارداد نسبت به3 نفر ازخريداران را دارد. ...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 7/93/2194
شماره پرونده : 93-75-260
تاریخ نظریه : 1393/09/16

استعلام :

يك فقره قرارداد فروش در قالب صلح­نامه كه درآن بايع يك نفر وخريدار5 نفر هستند و بيع قابل تجزيه است (تعداي سهام كارخانه، منعقد شده است. بايع قصد ابطال اين قرارداد نسبت به3 نفر ازخريداران را دارد. اگر دادخواست را به طرفيت همگي ارائه كند:

1-آيا دادگاه مجاز به رسيدگي است يا بايد آنها را تفكيك كند و در پرونده­هاي مستقل به استناد عدم ارتباط خواسته هاي متعدد، رسيدگي كند؟

2-آيا براي رسيدگي به اين دادخواست ابطال يك تمبركافي است ويا اينكه چون3 خواسته است به جهت انحلال عقد به عقود متعدد وتلقي قراردادهاي متعدد از آن قرارداد واحد، مي­بايست 3 تمبرجداگانه باطل شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

- اولاً صرف اينكه چند عقد صلح مجزا در يك صلح نامه انعقاد يافته است، دليل بر لزوم طرح دعواي واحد مبني بر ابطال پاره اي از عقود مذكور به طرفيت تمامي متصالحين نمي­باشد؛ زيرا آنچه در عقد مهم است، تراضي طرفين به امر معين است و نه تشريفات شكلي آنها كه در ضمن يك برگه صلح نامه باشد يا به صورت مجزا. ثانياً برابر ماده 65 قانون آئين دادرسي مدني، هرگاه به موجب يك دادخواست دعاوي متعددي اقامه شود، در صورتي كه ارتباط كامل نداشته باشند، دعاوي ياد شده بايد از يكديگر تفكيك و به هر يك، دادگاه در صورت صلاحيت جداگانه رسيدگي كند و در غير اين صورت نسبت به آنچه صلاحيت ندارد با صدور قرار عدم صلاحيت، پرونده را به مراجع صالح ارسال نمايد.

       2- خواهان بايد براي هر يك از دعاوي مطروحه، تمبر قانوني مربوطه را بر اساس خواسته، ابطال نمايد./ع

منبع: مشاهده