تاریخ نظریه : 1395/03/23 | شماره نظریه : 680/95/7
استعلام :
با توجه به ماده 75 قانون اجرای احکام مدنی که اشعار می¬دارد ارزیابی انجام شده نسبت به مال توقیفی به طرفین ابلاغ و پس از اعتراض ایشان در صورت ضرورت طبق نظر دادگاه تجدیدنظر ارزیابی انجام و قیمت مال تعیی...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 680/95/7
شماره پرونده : 59-3/1-924
تاریخ نظریه : 1395/03/23

استعلام :
با توجه به ماده 75 قانون اجرای احکام مدنی که اشعار می¬دارد ارزیابی انجام شده نسبت به مال توقیفی به طرفین ابلاغ و پس از اعتراض ایشان در صورت ضرورت طبق نظر دادگاه تجدیدنظر ارزیابی انجام و قیمت مال تعیین می¬شود با توجه به اینکه طبق رویه های رویه قضایی موجود در حال حاضر پس از پذیرش اعتراض از سوی دادگاه امر ارزیابی به هیات سه نفره ارجاع می¬گردد اعلام فرمائید آیا ابلاغ نظر هیات سه نفره نیز به طرفین الزامی می¬باشد؟ بر فرض الزامی بودن آیا طرفین حق اعتراض و درخواست ارجاع ارزیابی به هیات¬های بالاتر را دارند یا خیر؟ و چنانچه طرفین پس از ابلاغ نظر هیات سه نفره اقدام به اعتراض نمایند آیا قاضی اجرای احکام می¬تواند بدون ارسال پرونده به دادگاه عملیات اجرا جهت برگزاری مزایده را طی نماید و یا اینکه مکلف به ارسال پرونده به دادگاه می¬باشد.
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
ماده 75 قانون اجرای احکام مدنی مقرر می دارد هر یک از طرفین می تواند ظرف سه روز از تاریخ ابلاغ ارزیابی به نظریه ارزیاب اعتراض نماید و ضرورت تجدید یا عدم تجدید ارزیابی منوط به تشخیص دادگاهی که حکم به وسیله آن اجرا می شود، شده است. بنابراین برای تجدید ارزیابی به دفعات و تعیین کارشناس اعم از یک نفر و یا هیأت سه نفره و یا پنج نفره، ملاک، تشخیص دادگاه مرقوم است.
منبع: مشاهده