تاریخ نظریه : 1395/04/06 | شماره نظریه : 821/95/7
استعلام :
احتراما در مواردی که متهم به لحاظ رانندگی در حال مستی ناشی از مصرف مشروبات الکلی دستگیر و النهایه به تحمل هشتاد ضربه شلاق حدی محکوم می¬گیردد نامبرده پس از احضار با ارایه مستندات پزشکی ادعای عدم تحمل ...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 821/95/7
شماره پرونده : 59-52-684
تاریخ نظریه : 1395/04/06

استعلام :
احتراما در مواردی که متهم به لحاظ رانندگی در حال مستی ناشی از مصرف مشروبات الکلی دستگیر و النهایه به تحمل هشتاد ضربه شلاق حدی محکوم می¬گیردد نامبرده پس از احضار با ارایه مستندات پزشکی ادعای عدم تحمل اجرا به لحاظ بیماری جسمی را مطرح می¬سازد پیرو این اعلام نامبرده به پزشکی قانونی معرفی و ضمن تائید بیماری صراحتا اعلام می¬دارد اجرای شلاق موجب تشدید بیماری ایشان خواهد گردید و امکان تعیین تاریخ تقریبی رفع مانع وجود ندارد در این شرایط تکلیف اجرا چه خواهد بود؟ 1-با در نظر گرفتن فتوای معتبر فقهی می بایست جهت تجویز اجرای ضغث به دادگاه صادر کننده حکم ارسال گردد؟ 2-صرفا اشکال در اجرا محسوب می شود فلذا قاضی اجرای احکام رأساً اقدام به اجرای ضغث نماید؟ تا ابلاغ آیین نامه موضوع ماده 216 ق.م.ا پرونده کماکان مفتوح بماند؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
1) با توجه به سکوت قانون درخصوص فرض سوال، اقدام بر اساس فتاوی معتبر فقهی که اجرای شلاق به نحو ضغث در موارد تعذر را تجویز نموده‌اند، فاقد منع قانونی است. 2) اجرای ضربات شلاق به نحو ضغث باید به دستور دادگاه باشد و قاضی اجرای احکام نمی‌تواند اقدام نماید. 3)با توجه به پاسخ به بند‌های 1 و 2، پاسخ به این سوال منتفی است.
منبع: مشاهده