تاریخ نظریه : 1395/04/06 | شماره نظریه : 819/95/7
استعلام :
در تبصره 3 ماده 529 قانون آیین دادرسی کیفری بیان شده درصورتی که محکوم علیه ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ احضاریه قاضی اجرای احکام کیفری برای پرداخت جزای نقدی حاضر شود مشمول 20 درصد معافیت قرار می گیر...

جزئیات نظریه
شماره نظریه : 819/95/7
شماره پرونده : 59-861/1-674
تاریخ نظریه : 1395/04/06

استعلام :
در تبصره 3 ماده 529 قانون آیین دادرسی کیفری بیان شده درصورتی که محکوم علیه ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ احضاریه قاضی اجرای احکام کیفری برای پرداخت جزای نقدی حاضر شود مشمول 20 درصد معافیت قرار می گیرد حال نظر به تعارض نگارش در تبصره که عنوان می دارد قاضی اجرای احکام می تواند که ظهور در تخییر دارد و از طرفی در قسمت اخیر تبصره عنوان می¬دارد دفتر قاضی اجرای احکام مکلف است در برگ احضاریه محکوم علیه معافیت موضوع این تبصره را قید کند که علی الظاهر این آوردن معافیت در برگ احضاریه برای تشویق محکوم علیه بر پرداخت جزای نقدی است که با اقدام وی الزام را می رساند این سؤال مطرح می شود که در مجموع تبصره بر اختیار قاضی اجرا نظر دارد یا الزام وی ؟ و سؤال دیگر اینکه آیا در مواردی که در حکم جزای نقدی بدل از حبس یا شلاق باشد باز می توان تبصره را اجرا نمود یا خیر؟
نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :
1) با توجه به امری بودن قواعد آیین دادرسی کیفری، واژه "می‌تواند" در تبصره 3 ماده 529 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 و اصلاحات و الحاقات بعدی، بیانگر تکلیف قاضی اجرای احکام به رعایت تخفیف است، مضافاً به اینکه عبارت ذیل تبصره مزبور مبنی بر ضرورت قید " معافیت مزبور" در برگ احضاریه نیز موید این مطلب است و عدم رعایت تخفیف مزبور می‌تواند، موجب نقض غرض و بی اعتمادی مردم به دستگاه قضایی گردد. 2) با توجه به اطلاق عبارت "جزای نقدی" مذکور در تبصره 3 ماده 529 قانون آیین دادرسی کیفری 1392، چنین استنباط می‌گردد، جزای نقدی خواه مجازات جرم باشد و خواه بدل از حبس یا شلاق، مشمول معافیت مذکور در تبصره موصوف می‌باشد.
منبع: مشاهده