ابطال وکالت زوجه در طلاق

ابطال وکالت زوجه در طلاق
  • پنج شنبه 8 شهریور 1403

 

ابطال وکالت زوجه در طلاق از جمله مطالب سوال برانگیز این روزهاست. در قانون ما شوهر در هر شرایطی می تواند همسر خود را طلاق دهد اما زن تنها در موارد خاصی که پیش بینی شده است، می تواند به دادگاه درخواست طلاق بدهد. حال شوهر می تواند حق طلاق خود را در قالب وکالت در طلاق به همسرش واگذار کند و برای سهولت در استفاده از آن، وکالت باید شرایط خاصی را دارا باشد. البته به این معنا نیست که شوهر دیگر حقی برای طلاق نداشته باشد، او نیز می تواند هر زمان که بخواهد همسرش را طلاق دهد. در این گفتار به طور اختصار به ابطال وکالت زوجه در طلاق می پردازیم.

 

ابطال وکالت زوجه در طلاق

 

از آنجایی که وکالت از جمله عقودی است که طرفین هر زمان که بخواهند، می توانند آن را بر هم بزنند، این مشکل بروز می کند که شوهر پس از اعطای وکالت، همسرش را عزل کند یا با سفه و جنون مرد وکالت از بین برود. به همین منظور نکاتی در خصوص نحوه واگذاری این نوع وکالت قابل توجه است.

 

این وکالت به سه صورت می تواند تنظیم و به زوجه واگذار شود:

الف) اگر وکالت در طلاق از شروط عقد ازدواج باشد و در سند ازدواج ذکر شود، در این صورت امکان ابطال یا پس گرفتن آن وجود ندارد و تا زمانی که عقد نکاح به قوت خود باقی است، وکالت در طلاق نیز پابرجاست.

ب) ممکن است وکالت به صورت سند جداگانه و قابل عزل در دفترخانه تنظیم شود که در این حالت شوهر هر زمان که بخواهد می تواند با مراجعه به دفترخانه همسر خود را از وکالت عزل کند و از طریق ارسال اظهارنامه به او اطلاع دهد. زیرا تا زمانی که زوجه از عزل مطلع نگردد، تمام اقداماتی که در موضوع وکالت انجام می دهد، صحیح می باشد.

ج) گاهی وکالت در طلاق به موجب سند جداگانه ای که در دفترخانه تنظیم شده، به زوجه داده می شود و شوهر ضمن عقد خارج لازم حق عزل وکیل را از خود ساقط می کند که در این حالت امکان ابطال وکالت وجود ندارد مگر اینکه زوج در وکالت نامه اختیار همراه نمودن وکیل دیگر با همسرش یا در اصطلاح حقوقی ضم وکیل را برای خود در نظر گرفته باشد. در این صورت می تواند با مراجعه به دفترخانه به شخص دیگری وکالت دهد و اختیارات همسر خود را محدود نماید و به همسرش اطلاع دهد.

این نکات کلی را در مورد وکالت در طلاق به خاطر داشته باشید اما در خصوص متن وکالتنامه و شروط مندرج در آن حتما با وکیل دادگستری مشورت کنید.

 

دوستدار شما

سیده وحیده عظیمی فر وکیل پایه یک دادگستری

 

 

دیدگاه :

برای ثبت نظر ابتدا باید وارد شوید
ورود/ثبت نام